maanantai 26. syyskuuta 2011

Pyhän ja pahan markkina-arvosta...


Tein tänään jotakin pahaa ja nappasin kuvan kännykälläni paikasta, jossa kuvaaminen on ymmärtääkseni kielletty. Eilisen työpajan antoisat keskustelut mielessäni velloen jäin hölmistyneenä tuijottamaan näkyä edessäni. Todettakoon nyt ainakin, että kalsarit jäivät tällä kertaa ostamatta...


18 kommenttia:

  1. Sopisiko tähän sanonta, että tarkoitus pyhittää keinot? Tämä on hyvä esimerkki siitä, miten nyky-yhteiskunnassa pyhät asiat sekoittuvat arkisiin asioihin ilman, että siihen kiinnitetään sen suurempaa huomiota. Tällainen mainontatapa herättää varmasti monenlaisia ajatuksia. Olisikin mielenkiintoista tietää kuinka moni henkilö alusvaate-enkelin nähdessään ryhtyy pohtimaan pyhän ja pahan vastakkainasettelua.

    VastaaPoista
  2. Tämä on hieno. Tulee mieleen taannoinen dödömainos, jossa enkelit tippuivat taivaalta. Tässä on sitä samaa. Ja kyllä, tuli mieleeni ajatella onko tuollainen maallisuus enkelille soveliasta vai suorastaan suotavaa. =)

    Jostain syystä tulee myös mieleen joulu...

    Miksi muuten kuvaaminen ei olisi sallittua? Oliko kieltokylttejä? Lähtökohtaisesti julkisella paikalla saa toki kuvata.

    VastaaPoista
  3. Uskonnollinen elementti (siivet) - pyhä - on valjastettu alusvaateteollisuuden palvelijaksi & muuhun kaupalliseen toimintaan.

    Muuttuko "pyhä" tässä ympäristössä? Koetaanko se enää pyhänä? Luoko mainos(markkina)maailma uusia pyhyyksiä/pahuuksia? Ainakin naisen ulkonäköön liittyvissä asenteissa on vain tietynlainen hyvä(kaunis)-paha(ruma) asetelma esillä, etenkin tässä. Entäpä jos mallinukke olisi ei-mallinukennäköinen nainen ja sillä olisi siivet?

    Enkeleitä käytetään paljon mainosmaailmassa. Ne herättävät myönteisiä tunteita. Taidehistoria tuntee sotaisiakin enkeleitä, jotka heiluttavat miekkaa. Enkelitkin voivat olla pahanpalvelijoita.

    Hyvä kuva, enivei.
    (keskustelumme oli tosi antoisa!)

    VastaaPoista
  4. MV:n tapaan minullekin tuli mieleen joulu... Olisiko nyt niin, että tässä otetaan hieman vauhtia joulumarkkinointiin? Yksi enkelin maallistunut muoto seikkailee kyllä nimenomaan joulukrääsässä ja sen markkinoinnissa. Jännä nähdä kuinka kauan tämä nimenomainen "enkeli" nyt sitten ihastuttaa alusvaatteiden ostajia kauppakeskuksessa.

    Onko tämä nyt sitten hyvä vai paha enkeli? Verratkaas vielä William Blaken Saatanaan ja alusvaatemarkkinointiin muualla maailmassa: http://dollyrockergirl.blogspot.com/2011/04/then-and-now-william-blakes-satan-and.html

    VastaaPoista
  5. N, WB:n Luciferissa on mukana hyvä.

    Edustaako pyhyyttä vai pahuutta? Pyhä kun ei välttämättä ole hyvän synonyymi (esimerkiksi nyt "pyhä sota"). Paha voi pitää sisällään hyvää, pyhitetty. Ja niinkin väitetään, että paha on läsnä siellä missä mikään ei ole enää pyhää. WB tutki töissään näitä kaikkia ihmisenä olemisen puolia.

    VastaaPoista
  6. korjaus:
    Paha voi pitää sisällään hyvää, olla pyhitetty.

    VastaaPoista
  7. Jatkan vielä, vähän.

    Kun nimeää hyvän, synnyttää samalla sen toisen puolen: pahan - muttei välttämättä pyhää.

    VastaaPoista
  8. Kuvasta tuli mieleen joulun lisäksi Victoria's Secretin muotishow'n enkelit, jotka siivet selässä esittelevät alusvaatemuotia esim. http://2.bp.blogspot.com/_rsIdAw8JJdQ/TKXiHXCh6JI/AAAAAAAAHBM/k1I7_o6-jGY/s1600/heidi-klum-111303.jpg ja http://www.independent.co.uk/multimedia/dynamic/00494/000_was3533641_41d0_494781t.jpg
    Jotenkin tässä kontekstissa näitä "enkeleitä" ei enää kykene yhdistämään pyhään.

    VastaaPoista
  9. Jotenkin tuntuu, että kulutusyhteiskunnassa pyhää ja pahaa käytetään hyödyksi yllättävän paljon... Itseäni alkoi huvittamaan suunnattomasti dödö-mainosesimerkki. Kaupallisessa kulttuurissa "pyhyyttä" markkinoidaan usein tunnetilana ja tarjouksena "oikein tekemiseen" (esim. jugurttia syömällä pääsemme lähemmäs luontoa ja auton vaihtaminen vähäpäästöisempään sekä itsestään sammuvaan malliin on suoranainen ekoteko). Pahuuden tunnetiloina voidaan ajatella kohonnut kolesteroli tai verenpaine, ylipaino, peräpukamat siinä missä masennuskin. "Pyhässä" tilassa sen sijaan voimme vanheta rypyttöminä ja tarpeen tullen nauttia elämästä säännöllisillä pakettimatkoilla (joissa tietenkin rannat ovat aina autioina juuri meidän rauhoittumistamme varten...).

    Itseäni jäi myös kaivelemaan Hirliin ylläoleva kommentti pyhän ja pahan yhtäaikaisuudesta: voimmeko ylipäätään tunnistaa toista ilman toista?

    VastaaPoista
  10. Miekkaa "heiluttava" enkeli kai useimmiten on Mikael, luojamme oikeamielinen luottomies, eli hyvis #1. Miekka arkkienkelin kädessä lienee enempi symboli, kuin kaulan katkomiseen tarkoitettu. Mikaelista miekka ei ilmeisesti tee pahaa, ei kai välttämättä kenestäkään. Pahuus ratkaistaan siinä, mihin miekkaa käytetään. Puolustusvoimissa miekalla palkitaan, ei hyvä, vaan kurssin paras.

    VastaaPoista
  11. Korjaan heti, Jemina. Kirjoitin hyvän ja pahan yhteydestä toisiinsa.

    Missä on pyhä? Mitä on pyhä?

    Pekka, symbolit kuten Suomen vaakunaleijona miekkojen välissä, kertoo meille jotain, kuvaa jotain ... mitä?

    (en väitä että tietäisin)

    VastaaPoista
  12. Johtuuko Aatamin omenasta, tai Eevan, että alastomuus ja pyhyys koetaan toisilleen vieraiksi. Niin ei tarvitse olla, siteeraan Tommy:a.

    Kun vaatteet oli riisuttu, oli äkkiä tunne
    että jotakin
    oli vielä riisumatta.
    Ehkä se oli sydän, sekin
    kun nauttii rakastelusta
    alastomana.

    Hepenet muovienkelin päällä ostetaan, halusta tulla nähdyksi niissä ja ilman niitä, ehkä asiaa tiedostamatta, mutta ... Kaupallinen viesti on, että näissä näytät enkeliltä ja olet haluttava. Ei paha diili! Ei lihallinen toive ole väärin, sen kaupallinen hyödyntäminen saattaa olla.
    Seksi muuttuu pyhäksi vasta, kun sen näkee kuten Taberman (tai kuka hyvänsä muu, joka syvästi haluaa kohdata toisen ihmisen).

    VastaaPoista
  13. Hirlii,
    kysyt vaikeita, mutta Mikaelin miekka on symbolina helppo, se kuvaa valtaa ja voimaa, joka hänellä taivaallisten sotajoukkojen komentajana on.
    Leijona suomen vaakunassa kuvaa rohkeutta, asiasta voi kuulla lisää lempiohjelmassani Aristoteleen kantapäässä (18.2.2011 esitetty jakso). Vanhoja jakosoja saa ainakin podcastina.

    VastaaPoista
  14. Aaa, havainnoit maailmaa intiimin pyhän kautta, jonka kaupallisuus tuhoaa (paha). Alastomuus on, aivan totta, on pyhänä intiimiä.

    Jäin miettimään onko muuta pyhää olemassa. Laitoin lammaskuvan.

    VastaaPoista
  15. No, näyttävät menevän kommentit ristiinrastiin, ja samanaikaisesti. Suomea voi siis pitää rohkeana valtiona, symbolinsa mukaisesti. :)

    (aristoteleen kantapää on vallan mainio ohjelma)

    VastaaPoista
  16. Kaupallisuus tuntuu nykyään olevan hyvin "pyhää", valitettavasti. Jopa niin pyhää, että kaupassa ei (yleensä) saa kuvata ilman lupaa - voihan kameran käyttäjä peräti olla varastamassa ideoita kilpailijalle!
    Miten tässä näin kävi? Onko kuluttaminen itseisarvona ihanaa? Milloin shoppailusta tuli elämänsisältö?

    VastaaPoista
  17. Yhteiskuntamme hyvinvointi perustuu jatkuvaan taloudelliseen kasvuun. Tämä asia on niin pyhä, että sitä pyritään suojelemaan kaikilla mahdollisilla keinoilla. Kuluttamiseen kannustetaan ja siitä on tullut lähes kansalaisvelvollisuus.

    VastaaPoista
  18. Pyhän kaupallisuuden kritiikki johtaa muhammadmaiseen närkästykseen Tampereella?

    http://www.yle.fi/alueet/tampere/2011/09/kriittinen_taidenayttely_suljettiin_kesken_kaiken_tampereella_2907426.html

    VastaaPoista